Oprah drömmar

hallå!

har denna vecka lidit av drömmar då ja sitter i Oprah Winfreys soffa o diskuterar mitt sätt att hantera dåliga saker som händer i mitt liv, inspirerat av henne ofc! tänkte dfr att ja skulle berätta för er! detta funkar bra när man exempelvis bråkat m en kompis, blivit bestulen lr ngt annat illa.

oprah sa ngt i stil m att om man är offret i dramat ska man inte må dåligt över vad som har hänt. så länge man är arg och inte har förlåtit gärningsmannen kmr man sj må dåligt, ilska är dåligt. Så även fast det är svårt måste man försöka komma över det! Detta är mitt sätt att forgive and forgett.

oprah winfrey looking smart

Oprah Winfrey- the one and only!



1. Sörja. Man sörjer att allt har gått som det gått. Man är arg på den som gjort något dumt, man är arg på sig själv. Allting är åt helvete. Ät massa glass och tyck synd om dig själv!

2. Vad gick fel? Fundera på vad som gick fel, vems fel var det? Vad ledde till vad? Var började problemen?

3. Varför? Nu när du vet vad som gick fel och vem som bär ansvaret, fundera ut varför den gjorde som den gjorde. är det ditt fel- tänk över varför du valde att göra så och om du ångrar dig, lös det! Om det är någon annans fel- varför valde denne att göra så? Vilka anledningar kan det finnas?

4. Lös det! Utifrån detta kmr du antagligen kunna förlåta den ansvariga. eller gå vidare och må bra.

ger er ett exmpel så ni fattar^^,

Blev bestulen på min mobil för ett par somrar sen under en konsert, den blev ryckt ur min hand.:(
Först mådde ja piss! Vafan hände? tyckte att allt var mitt fel o ja skylde allt på mig.
Sen började ja fundera över hur det egentligen gick till: ja filmade när ngn röck den ur min hand o genast försvann.

Jag ömkade mig ett tag över att ja inte slutat filma o stoppat undan mobilen tidigare. Sedan insåg ja att om ja gjort det hade de berott på rädslan att blivit bestulen o ja skulle förevigt gå o vara paranoid o inte lita på ngn! Nu kände ja mig bara arg på den som tog den! Började slutligen fundera över vfr han gjort så...kom fram till 2 alternativ:

1. Han var fattig, så fattig att han behövde mobilen. Antingen hade han inte råd m den lr så var han tvungen att sälja den för att ha pengar till ngt annat - detta betyder att han behöver den mer än jag (inte rätt sak att göra men...)

2. Han får en kick av att stjäla - detta betyder att hans liv inte är särskilt bra.

k800i gamla

sony ericsson k800i, mobilen som ja blev av med.



oavsett anledning måste den människan ha ett svårt, jobbigt liv o det har inte ja! för att göra ngt då man vet att ngn annan kmr bli sårad krävs att man inte bryr sig, att man inte mår bra. Ja mår bra, mitt liv är bra. Hur kan ja va arg på ngn annan lr tycka synd om mig sj när ja tycker synd om denne ngn annan? det finns mkt man kan göra som aldrig är OK, men som offer kan man alltid försöka förlåta- det är det minsta man kan göra för sin egen skull, fram tills dess mår man dåligt... o vfr ska ja må dåligt för ngt ngn annan gjort utan mitt ansvar i det hela?

try it ~be happy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0